Satojatuhansia varaosia oikeille paikoille

DSV kuljettaa autojen maahantuontiin, varaosiin ja lisävarusteisiin keskittyneen Bassadonen varaosat Euroopasta sinne, missä niitä tarvitaan.


Teksti Pi Mäkilä
Kuvat ja videot Miika Kainu


Kun automerkkejä on lukuisia, myös kuhunkin autoon tarvittavia varaosia kertyy melkoinen määrä. Autojen maahantuontiin, varaosiin ja lisävarusteisiin erikoistuneessa Bassadonessa tiedetään, että parhaimmillaan varaosia tarvitaan jopa kymmeniä rekkalasteja viikossa.

– Rekat tulevat suoraan Bassadonen varastolle Vantaalle, ja varaosat sieltä aina suoraan sinne, missä niitä tarvitaan, kertoo Bassadone Automotive Nordic Oy:n varaosa- ja logistiikkatoimintojen johtaja Tapio Kontkanen.

Bassadone edustaa Suomessa ja Baltiassa niin Alfa Romeota, Citroënia, Daciaa, DS:iä, Fiatia, Hyundaita, Isuzua, Jeepiä, KGM:ää, Lotusta, Nissania, Opelia, Peugeotia, Renaultia kuin Suzukiakin. Merkkien määrä on kasvanut etenkin viime vuosien aikana.

– Varaosanimikkeitäkin alkaa olla sen verran, että varastostamme löytyy tällä hetkellä noin 100 000 nimikettä. Jos varastoisimme jokaisen merkin jokaisen varaosan, nimikkeiden määrä pyörisi varmasti miljoonissa, Kontkanen kertoo.

Vuosien myötä Bassadonen ja DSV:n yhteistyö on vain kasvanut, kertoo DSV:n Senior Key Account Manager Pekka Virtanen. Hänen vierellään ovat Bassadonen osto- ja logistiikkapäällikkö Reijo Kortesalmi ja Automotive Nordic Oy:n varaosa- ja logistiikkatoimintojen johtaja Tapio Kontkanen.

Onnistunut kuljetus vaatii luottamusta, avoimuutta ja täsmällisyyttä

Jotta tavarat liikkuvat Euroopan sisällä oikeisiin paikkoihin, avuksi tarvitaan luotettavia kumppaneita hoitamaan kuljetuksia.

– DSV on ollut mukana hoitamassa Bassadonen varaosien maahantuontia jo vuosien ajan. Yhteistyö on kasvanut samalla, kun Bassadonen koko ja maahantuonnin määrä ovat kasvaneet, kertoo DSV:n Senior Key Account Manager Pekka Virtanen.

Toimivaan yhteistyöhön tarvitaan Virtasen ja Kontkasen mukaan etenkin luottamusta, avoimuutta ja täsmällisyyttä. Siksi autojen varaosien toimitus onkin todella tarkkaan aikataulutettu ja hiottu kokonaisuus.

– DSV noutaa tiettyinä päivinä varaosat valmistajien keskusvarastoista seitsemästä eri maasta Manner-Euroopasta, Virtanen kertoo.

Käytännössä DSV:n trailerin on oltava ottamassa tavaroita vastaan aina määriteltyinä aikoina.

– Asiakkaan tarve on tässä aina taustalla, sillä varaosia tilataan tarpeeseen, eikä niitä voi seisottaa varastossa huvin vuoksi isoja määriä, Virtanen kertoo.

Toimivaan yhteistyöhön tarvitaan Virtasen ja Kontkasen mukaan etenkin luottamusta, avoimuutta ja täsmällisyyttä.

Joku odottaa aina

Lisähaasteita kuljetuksiin tuo Suomen maantieteellinen sijainti. Koska matkalle mahtuu laivamatka, muuttuvia tekijöitä on paljon – ja niistä huolimatta kuljetusten on toimittava hyvällä sykkeellä.

– Meillä on tarkka määritelmä sille, että tavarat saavuttavat huoltoliikkeen oikeassa ajassa. Tuotteiden saatavuudesta varastoltamme on huolehdittava jatkuvasti ja toimivalla tuontilogistiikalla on tärkeä rooli, kertoo Bassadonen osto- ja logistiikkapäällikkö Reijo Kortesalmi.

Täsmällinen aikataulutus ja saumattomasti toimiva kommunikaatio ovatkin sekä Kortesalmen että Virtasen mukaan onnistuneen kuljetuksen kulmakiviä.

”Tämänkokoinen liiketoiminta tarvitsee kuljetusliikkeen, jolla on riittävän leveät hartiat, ja jonka toiminta on vakaata ja vastuullista.”

Tapio Kontkanen

– Jos jokin toimitus uhkaisi myöhästyä, on tärkeää, että pystymme informoimaan siitä aina eteenpäin. Asiakaslupauksen pitäminen on ensiarvoisen tärkeää, sillä kuljetusputken loppupäässä on aina joku jo odottamassa tuotetta, Kortesalmi sanoo.

Ja koska volyymit ovat isoja, kuljetuksia hoitavan kumppanin on pystyttävä taipumaan moneen.

– Tämänkokoinen liiketoiminta tarvitsee kuljetusliikkeen, jolla on riittävän leveät hartiat, ja jonka toiminta on vakaata ja vastuullista, Kontkanen jatkaa.

Autojen varaosien toimitus on tarkkaan aikataulutettua ja maahantuonti hiottu niin, että se palvelee huolto- ja varaosaliikkeiden tarvetta.

Varaosille riittää kysyntää

Useimmiten DSV:n Bassadonelle kuljettama tuote on varsin arkinen auton huoltoon liittyvä varaosa: öljynsuodatin, jarrupala tai esimerkiksi ilmastoinnin sisätilasuodatin. Myös tuulilaseja kuljetetaan isoja määriä.

– Polttomoottoriautoja on vielä paljon, ja tietyt varaosat kuluvat, kehittyivät autot sitten millaisiksi tahansa, Kontkanen kertoo.

Kontkanen uskookin, että autoalan murroksesta huolimatta varaosalogistiikalle riittää kysyntää myös jatkossa. – Huolto-osille riittää tarvetta, oli alla sitten millainen auto hyvänsä. Se näkyy myös varaosia kuljettavien rekkojen määrässä, Kontkanen sanoo.


Bassadone Automotive Nordic Oy

  • Vuonna 1997 perustettu autojen, varaosien ja lisävarusteiden maahantuontiin erikoistunut yritysryhmä.
  • Liikevaihto: noin 700 miljoonaa euroa (2023)
  • Kuuluu kansainväliseen Bassadone Automotive Group -yhtiöryhmään.
  • Työllistää noin 600 henkilöä Suomessa ja Baltiassa.