@OJ voitko auttaa?

Hoidatko Kela-asiat mieluiten puhelimitse, netissä, videoyhteydellä vai paikan päällä? Vai otatko mieluummin yhteyttä Instassa tai Jodelissa? Kokosimme tähän juttuun tietoa siitä, miten ja missä asioissa Kela auttaa erityisesti nuoria.

Mitä ajattelet ensimmäisenä, kun kuulet sanan ”Kela”?

Mieleesi tulee ehkä se, että Kelasta saa tukea, jos rahat eivät muuten riitä elämiseen. Tämän lisäksi Kela eli Kansaneläkelaitos edistää terveyttä ja tukee itsenäistä selviytymistä eri elämäntilanteissa.

Ajattelet ehkä lapsilisää, opintotukea, työmarkkinatukea tai äitiyspakkausta, jotka kaikki ovat Kelan etuuksia. Tai sitten psykoterapiaa, jota Kela myöskin tukee.

Kenties mietit jotain samansuuntaista kuin Ohjaamo Helsingin edustalla pysäytetyt Cecilia, 15, Khalif, 25, ja Elena, 20?

Mitä Kelasta tulee ensimmäisenä mieleen?

Cecilia von Troil, Khalif Haithem Majeed ja Elena Kuoza vastaavat kysymykseen videolla.

Kuvituskuva. Ihmishahmo kannettavalla tietokoneella.

Missä asioissa Kelaan voi olla yhteyksissä?

Kelasta voi hakea esimerkiksi opintotukea, asumistukea ja toimeentulotukea. Etuudet määritellään aina elämäntilanteen mukaan, joka on jokaisella erilainen.

Jos olet opiskelija, voit mahdollisesti hakea Kelasta opintorahan ja asumistuen lisäksi esimerkiksi opintolainan takausta tai koulumatkatukea. Viime syksystä saakka Kela on myöntänyt toisen asteen opiskelijoille myös oppimateriaalilisää, jonka avulla voi kattaa esimerkiksi lukiokirjojen tai ammatillisen koulutukset kirjojen hankinnasta aiheutuvia kuluja.

Mitä Kelalta kysytään eniten?

Kelasta kysytään paljon neuvoja ja ohjeita, ja lisäksi usein oman hakemuksen käsittelyaikaa ja sitä, milloin rahat saapuvat tilille. Käsittelyajan selvittäminen muuttui kesäkuun alussa helpommaksi: voit nyt koska tahansa itse tarkistaa hakemasi etuuden keskimääräisen käsittelyajan Kelan verkkosivuilta. Palvelu päivittyy kerran vuorokaudessa, joten etuuksien keskimääräiset käsittelyajatkin näkyvät lähes reaaliajassa.

Milloin Kela on auttanut sinua?

Katso Khalifin, Elenan ja Cecilian vastaukset videolta.

Miten Kelassa voi asioida?

Kela on monessa mukana. Saat Kelaan yhteyden niin netissä verkkoasiointipalvelun kautta kuin puhelimitsekin. Ylivoimaisesti suurin osa alle 30-vuotiaista suosii verkkoa, mutta moni myös soittaa Kelaan. Palvelupisteellekin saa tulla, vaikka yhä harvempi nuori hoitaa asiansa kasvokkain.

Kela vierailee usein pop-up-tyyliin myös oppilaitoksissa ja erilaisissa tapahtumissa.

Olet saattanut törmätä Kelaan esimerkiksi Ohjaamossa, oppilaitoksessa tai sosiaalisessa mediassa. Kela pyrkii jalkautumaan sinne, missä asiakkaat ovat. Ohjaamo on matalan kynnyksen palvelupiste alle 30-vuotiaille. Kelan palveluasiantuntijoita työskentelee Ohjaamoissa ympäri maata, ja joistakin Ohjaamoista voit olla Kelaan yhteydessä myös videoyhteyden avulla.

Voit päästä Kelan palveluasiantuntijan juttusille myös oppilaitoksissa ja erilaisissa tapahtumissa, joissa Kela vierailee pop-up-tyyliin.

Saat Kelaan yhteyden myös TYP-palvelun eli työllistymistä tukevan monialaisen palvelun kautta sekä Kelan asiointipisteiden kautta. Asiointipiste on Kelan ja muiden julkisten organisaatioiden yhdessä ylläpitämä palvelupiste. Sieltä voit hakea Kelan hakemuslomakkeita ja esitteitä, jättää hakemuksen ja saada yleistä opastusta etuuksista sekä Kelan verkkopalvelujen käytöstä.

Miten asioit mieluiten Kelassa?

Katso Elenan, Cecilian ja Khalifin vastaukset videolta.

Miten Kela palvelee somessa?

Kela on mukana monissa eri somekanavissa. Kelan Instagram-tili on kasvattanut alkuvuoden aikana suosiota entisestään. Instagramissa Kela pyrkii tekemään sisältöä, joka vastaa asiakkaiden kysymyksiin ja tiedon tarpeeseen. Postauksista ja storyista voit esimerkiksi tarkistaa, miten verkkoasiointipalvelua tai Kelan laskureita käytetään.

Kevään aikana Kela pääsi kokeilemaan verifioitua Jodel-tiliä.

Kuluneen kevään aikana Jodelin #kysykelalta-kanava on noussut Instagramin rinnalle suosituksi kanavaksi. Kevään aikana Kela pääsi kokeilemaan verifioitua Jodel-tiliä, jonka avulla suurimpien kaupunkien jodlaajat pystyivät kysymään anonyymisti Kelalta asioita, joihin palveluasiantuntija vastasi. Kokeilu jäi kesätauolle toukokuun lopulla, mutta suuren suosion takia se saa toivottavasti jatkoa.

Kela.fi:n oma Kysy Kelasta -keskustelupalsta on pidempiaikainen kestosuosikki. Voit kirjoittaa palstalle omia kysymyksiä, joihin Kelan palveluasiantuntijat käyvät vastaamassa. Kysymykset jäävät näkyviin muillekin, joten usein vastaus omaan kysymykseen löytyy jo pelkästään lukemalla aiempia vastauksia.

Voiko somessa saada neuvoja omaan tilanteeseen?

Palveluasiantuntijat eivät voi avata tietojasi esimerkiksi Instagram-keskustelun perusteella, eikä henkilötunnuksia ole turvallista jakaa sosiaalisen median kautta edes yksityisviestein. Somessa Kelan asiantuntijat pystyvät ohjeistamaan, mistä saat neuvoa ja tukea. Jos kysymys on sellainen, ettei se ratkea yleisillä neuvoilla, Kelan asiantuntija voi ohjata varaamaan palveluajan Kelaan ja kertoa tarvittaessa, miten se tehdään.

Kela vastaa kysymyksiin myös Jodelissa: @kysykelalta

Millaisia palveluja Kelalla on erityisesti nuorille?

Kelassa on viime vuodesta lähtien kokeiltu uudenlaisia yksilöllisiä palveluja, joissa yksi kelalainen hoitaa nuoren asioita pitkäjänteisesti. Palvelun avulla voidaan selvittää elämäntilanteesi ja tuen sekä neuvonnan tarpeesi. Kelan työntekijä huolehtii, että Kela-etuutesi ovat kunnossa, ja selvittää samalla, hyötyisitkö esimerkiksi kuntoutuspalveluista.

Parhaimmillaan Kelan työntekijä onnistuu auttamaan ja rohkaisemaan opintoja ja työelämää kohti.

Kela tekee uusien palveluiden osalta yhteistyötä muiden tahojen kanssa. Suostumuksellasi Kela voi auttaa sinua esimerkiksi sosiaalitoimen, työvoimapalveluiden tai oppilaitoksen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Parhaimmillaan Kelan työntekijä onnistuu auttamaan ja rohkaisemaan opintoja ja työelämää kohti.

Kela tarjoaa nuorille myös NUOTTI-valmennusta, joka on matalan kynnyksen ammatillista kuntoutusta. Valmennukseen pääsee ilman lääkärintodistusta ja diagnoosia. Palvelussa saa oman valmentajan, jota voi tavata kasvotusten tai vaikka videoyhteyden avulla tarpeen mukaan.

Juttuun on haastateltu Kelan asiakkuuksien kehittäjää Heini Kaasista sekä suunnittelija Teija Välimäkeä.

Mitä jäi mieleen?

Teksti Pi Mäkilä
Editointi Jenni Juntunen
Kuva Kela
Video Olli Partinen
Gallupkuvaus Markus Pentikäinen